110323
Lager 3, nätverk
Vid 70% belastning går det fel vi hubbar, exempelvis trådlösa hubbar (vanliga routers).
TCP/IP fungerar lika bra oavsett medium.
På IP-nivå verifieras ingenting, så mottagaren har inte koll på när saker ska komma.
SMTP:
  1. Om det inte kommit till mottagarens inkorg på 60 minuter ger den en varning.
    1. Se det som en varning att det inte går fram snabbt, så är det akut, hör av sig på annat sätt.
  2. Efter 24 timmar säger den till igen.
  3. Efter 5 dagar säger den till att den ger upp.
  4. Alla dessa är justerbara.
TP-kablar:
Twisted pair, dvs, de är tvinnade runt varandra med olika frekvenser i sig.
Det är vitktigt att kablar inte ligger i en spole, det skapar störningar.

Rent generellt finns det mycket att tänka på med strålning från produkter, bra instrument kan fånga upp mycket.

Paket kan delas upp eller sättas ihop beroende på vilken lina det är.

RIP
En stor risk:
Den lär sig hur nätet är uppbyggt, problemet är att om något går ner så är de dåliga på att hantera om en nod går ner.
Skapar oändliga cykler och det dör.
BGP
Används för att hoppa mellan ISP:er, till för att bygga öar.
Något man bara ska göra internt, slinker det ut kan det skada internet alternativt stänga av dig.
OSPF
Till för inom områden.
(E)IGRP
Bra för Cisco-utrustning, alternativ till OSPF.

Hierarkisk IPv4 adress
Alltid 32-bit
Viktigt att tänka på att nätmasker ska skala.

En switch kan ha ett IP vilket är bra för att administrera det.

DMZ:
Sätta begränsning för hur man kommer åt saker inne i nätverket.

vid virtuella nät:
Så är det bra att eth0 inte har ett IP eller ett nonsens-IP, i vilket fall den agerar som en switch.

A-nät=/8
B-nät=/16
C-nät=/24
Räknar antalet binära ettor innan första nollan.
Router jobbar alltid inom ett A, B eller C-nät.

Fotnot:
Subnätsräkning
Kolla nätmasken för att avgöra hur talet ser ut binärt.
Skriv upp vanliga IP:t binärt i en tabell.
0+0=0
0+1=0
1+0=0
1+1=1
Jag har ingen aning inser jag.