110408
CCNA2
Lektion 1
110408
0.0.0.0 - standard gateway för allt, representerar hela IPV4-nätet.
Vad är en router?
Statiska IPn är et tsätt att gömma världar som fortfarande kan prata
med sin omvärld.
- route
- kommandot för att lägga till gateways, både i win och linux
- ddssafsdf
Kommentarer kring slides:
- Lära sig att routern är en dator
- Dess roll är att skicka data över nätverk samt att koppla ihop
nätverk.
- Routers har en ingång in, en ingång ut (minst).
- Router är kopplingspunkten mellan nätverk.
- Routern kan bara skicka till det som den känner till.
- Hårdvara
- CPU
- RAM
- ROM
- NVRAM
- En liten del av flashet som är dedikerad för config
- Flash memory
- Där allt lagras, begränsat antal skrivningar som alltid med
sånt media, ofta utbytbart i modern hårdvara.
- Har checksummor.
- 32-128 MB
- Interfaces
- Väldigt varierande.
- Nätverkskort
- Seriell port
- DSL
- ISDN
- Coax
- Execute bootstrap loader (tillräckligt för att kunna
hämta ett nytt OS)
- Spara första bootlogen, där får man all info om hårdvaran.
- En router:
- jobbar på lager 1-3
- Håller koll på bitar
- Jobbar om allt itll lager två.
- De-encapsuelates frames för att se att det är helt och vart
det ska.
- Sen skickas det.
- När man bygger upp regler
- är det smartare att bygga stora regler än många regler.
- är det smartare att ha de större först.
- Viktigt att tänka på när man konfar router:
- Namn
- Banner
- Säga till folk att de inte har där att göra
- Lösenord
- Interface
- Se till att alla interface som ska vara på är på (no
shutdown.
- Se till att de har descriptions
- Ställ in DCE/DTE
- DCE är smart att lägga mot navet, det gör att det är
lättare att ha koll på vilken som är vilken.
- När det är klart.
- Verifiera att saker fungerar
- Spara ändringarna till routern.
- Kan packa om paket för att anpassa prestandan till mediet den
rör sig över.
- Ordning att konfa
- Namnge
- Lösenord
- Konfigurera interface
- MOTD
- Spara ändringarna
- Kolla show och övriga tester
- Verifikation
- show running-config
- copy running-config startup-config
- show IP route
- Har den lärt sig alla rutter
- Viktig at tminnas för at thitta slarvfel.
- S= Statisk
- C= Cable, dvs, direkt
- show interfaces
- visar alla interface info
- show IP int brief
- Routing Table Structure
- När ska man använda statiska rutter
- Vid små nätverk
- Hyrd lina
- Hub & spoke topology is used on a large network
- Dvs, när man vill att dolda enheter ska få trafik trots att
de inte går att hitta.
- Dynamiska rutter
- Automatiskt underhåll/uppdatering
- Används för att hitta näverk
- Kstar bandbredd
- RIP ska alltid stoppas vid ens gateway, annars kostar det
mycket bandbredd och minne
- Ip routing protocols
- Routing Table principles
- 3 principer:
- Alla routers gör sina egna val ensamt baserat på sin egen
tabell
- De kan innhålla olika information
- Routing bestämmer hur det skickas, inte hur det tas emot
- viktigt att konfa åt båda hållen
- Router Paths and Packet Switching
- Viktigt att memorisera pakets struktur.
- Stora skillnade mellan
- IEEE 802.3
- Det vi kör idag
- Preamble 7 bit, 1 bit SOF
- ETHERNET
- Två olika sätt att välja hur man hoppar
- RIP prioriterar alltid att hoppa få gånger, även om
bandbredden är sämre.
- Välja vilken väg som har mest bandbredd, bandbreddsbaserad,
det gör de övre nämnda protokollen som inte är RIP.
- Man kan också ha lastbalansering på olika sätt för att
underlätta sånt.
- Path Determination
- 3 vägar att hitta hosts
- Är den direkt kopplad?
- Om inte, Känner jag till rutten?
- Om inte, skicka till Gatewayen
- Paket
- IP ändras bara vid aNAT, aldrig annars.
- MAC ändras alltid
- TTL sänks alltid med 1 tills det når noll.
Fotnot:
Preamble: En liten början för att berätta att man ska skicka något
Lager 3 switch lär sig snabbt hosts då den kan hålla i minnet under en
hel session vilket MAC som går till vilket IP.